Vihorlatská úzkokoľajka

Pražce v lesíku (c) Matúš Mudrák
pražce úzkokoľajky kúsok od Michaloviec
Kvôli ťažbe dreva z Vihorlatských vrchov sa medzi rokmi 1910-1924 budovali úzkorozchodné železničky na zvoz dreva z rozchodom 760 mm. Tá najdlhšia z nich viedla z Morského oka až do Michaloviec, čo umožňovalo prepraviť drevo z lesa až na vlaky normálneho rozchodu.
V časoch najväčšej slávy mala trať dĺžku cez 43km a jazdili na nej dve parné lokomotívy.
Táto sústava lesných úzkokoľajok bola prerušená počas malej vojny v roku 1939 kedy Remetské Hámre pripadli Maďarsku, zatiaľ čo Michalovce ostali slovenské. Preto Maďari zviedli trať k Nižnej Rybnici.
Pražce v lesíku (c) Matúš Mudrák
zvyšky Vihorlatskej úzkokoľajky
Po druhej svetovej vojne už nikdy úzkokoľajku neobnovili do pôvodnej podoby. V časoch socializmu jej prácu postupne prevzali kamióny a časť trate zmizla pod Zemplínskou Šíravou. Posledné úseky rozobrali okolo roku 1970.

Mapka Vihorlatských úzkokoľajok (c) Matúš Mudrák
trate Vihorlatských úzkokoľajok (vlastné spracovanie na základe historických máp)

Históriu jednotlivých úsekov trate si môžeš podrobnejšie prezrieť na týchto odkazoch:
Michalovce - Zalužice - Klokočov - Tomášov vrch
Hnojné - Jovsa - Porubský potok
Remetské Hámre - Morské oko
K poslednému úseku si môžte pozrieť i dokument s komentárom pamätníka: 


Vihorlatské úzkokoľajky from Martin Tokár on Vimeo.

Nabudúce sa pozrieme bližšie kadiaľ presne táto úzkokoľajka viedla v meste Michalovce.
 
     

Komentáre